maandag 1 juli 2013

Torres del Rio

En zo gaat dat : de ene dag verwacht je je aan iets makkelijks en heb je beton in je schoenen, vandaag verwachtte ik weer een zware klim, maar viel het goed mee. Ik was al om 6.15u op pad om de warmte voor te zijn. Dit keer ook voorzien van een ontbijtje. Voor dag en dauw was ik aan de wijnfontein, waar ik wel naar uitkeek, zelfs met het vroege uur in gedachten. Helaas, of misschien gelukkig, was er nog geen 'bediening' aan de pomp. 




Een onwaarschijnlijk mooie wandeling volgde met eerst een ferme klim naar Villamayor de Monjardin, een hoog gelegen dorpje dat zelf aan de voet van een bergtop ligt waarop een arendsnest huist : een oud burchtje dat de hele streek overziet. Het fascineert me altijd hoe de mensen in voortdurende angst geleefd moeten hebben om zich de moeite te getroosten om boven op een berg te gaan bouwen en er zichzelf het leven misschien wel veiliger, maar toch erg lastig maakten.
Pelgrimsbron aan voet Villamayor
Arendsnest Villamayor




















Na Villamayor komt nog een enkel fonteintje en dan volgen 13 eindeloze kilometers door wijngaarden en graanvelden. Niet 1 enkel dorpje, geen mens te zien, alleen de vogeltjes en verder volstrekte stilte.
Het is prachtig !

Santa Maria Los Arcos
Laatste kans om water bij te vullen
Oorspronkelijke bestemming was Los Arcos, maar omdat ik het tempo er goed in kon houden, heb ik me daar beperkt tot een koffie en een bocadillo op het centrale plein. In de schaduw van de kerk van Santa Maria, zonder twijfel een van de mooiste die ik al ooit gezien heb : elke centimeter van het interieur is bewerkt, een prachtig orgel met de pijpen horizontaal ipv verticaal. Er zat bovendien iemand  op te spelen toen ik binnenkwam, dus dat gaf nog een extra toets. 
In Los Arcos is een albergue die door Vlaamse vrijwilligers wordt opengehouden. Een stempel gaan halen en een praatje gemaakt met het koppel uit Tremelo. 

Wijnfontein
Op het heetst van de middag heb ik er dan nog 9 kilometer bijgetrokken naar Torres del Rio, een klein gezellig dorpje. Het zweet gutste van me af en ik was blij vlak voor het dorp Laura en David tegen te komen, een Iers koppel dat ik al enkele dagen niet meer gesproken had. Door de extra moeite van vandaag zal de trip naar Logrono morgen wat lichter zijn. Niet slecht, want Logrono is een stadje met heel wat geschiedenis en bezienswaardigheden. Als ik morgen tijdig vertrek, kan ik rustig wat sightseeing doen.




Gewoon mooi!

2 opmerkingen:

  1. Hey maat, dat heb je al puik gedaan tot nu toe.
    Keep the good spirit and enjoy Laphroag !

    Bruno

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Feike,
    Voor ik op verlof vertrek wil ik je nog héééél veel moed toewensen om je doel te bereiken! Je blog is super om te volgen en leuk om te lezen, dit moet een boeiende ervaring zijn. Geniet er nog van en tot binnenkort!
    Dommy

    BeantwoordenVerwijderen